Projekt realizowany przez Stowarzyszenie POLITES w latach 2021-2024 we współpracy z Partnerami: Szkołą Podstawową nr 7 im. Heleny Raszki w Szczecinie, V Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Asnyka pod patronatem PUM w Szczecinie, , Szkołą Podstawową nr 41 z Oddziałami Integracyjnymi im. Maksymiliana Golisza, Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi, Szkołą Podstawową nr 5 im. Henryka Sienkiewicza, VII Liceum Ogólnokształcącym im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz Instytutem Socjologii Uniwersytetu Szczecińskiego . Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
LAS to laboratorium demokracji, którego doświadczenia służą uczestnikom do angażowania się w sprawy społeczności szkolnej i nabywania kompetencji. Projekt dotyczy samorządności uczniów i polega na wdrożeniu budżetu partycypacyjnego w partnerskich szkołach.
Celem projektu jest wzmacnianie autentycznego uczestnictwa młodych ludzi. Szkolny budżet partycypacyjny jest narzędziem, które wzmacnia samorządność i pozwala uczniom współdecydować. Uczniowie i uczennice określają potrzeby, kreują pomysły i współdecydują na jakie działania, inwestycje przeznaczyć środki finansowe. Proces wdrażania budżetu partycypacyjnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej obejmuje:
1.Lekcje o samorządności dla wszystkich uczniów szkoły.
2. Prace zespołu roboczego/ grupy wykonawczej. Zespół roboczy to grupa uczniów i uczennic, którzy zgłosili się do projektu, a także chętni dorośli członkowie społeczności szkolnej. Zespół roboczy systematycznie spotyka się z koordynatorem szkolnym i mentorem pracując nad procesem wdrażania budżetu. To właśnie zespół roboczy wypracowuje harmonogram, regulamin, określa sposób weryfikacji i wyboru projektów. Zespół roboczy wspiera osoby chcące zgłosić projekt do budżetu poprzez generowanie pomysłów, punkt informacyjny, warsztaty pisania wniosków, konsultacje, ect. Uczniowie i uczennice tworzący zespół uczestniczą w warsztatach kompetencyjnych i outdoorowych (teambuliding). Ostatnim etapem jest współpraca z autorami wybranych projektów i ich realizacja.
3. Badania ilościowe i jakościowe nad samorządnością w szkołach. We współpracy z Instytutem Socjologii US zrealizowaliśmy badania jakościowe nad samorządnością, w których uczestniczyli uczniowie- członkowie zespołów wykonawczych. Badania ilościowe nad samorządnością zrealizowano w szczecińskich szkołach.
Projekt LAS i narzędzie jakim jest budżet partycypacyjny tworzy młodym ludziom okazje do aktywnego uczestnictwa, wpływu, wskazywania tego co jest ważne, potrzebne, a także do dyskusji i współdecydowania o tym co może zaistnieć czy zadziać się w szkole. Możliwość realnego wpływu na rzeczywistość szkolną przyczynia się do wzrostu poczucia sprawstwa u młodych ludzi, a szkoła zyskuje instrumenty odpowiadające potrzebom uczniów i uczennic.
W pierwszej części projektu szkolny budżet partycypacyjny wdrażaliśmy w Szkole Podstawowej nr 7 im. Heleny Raszki w Szczecinie oraz w V Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Asnyka w Szczecinie. W poniższej publikacji dzielimy się doświadczeniami z procesu i rezultatami działań.
Część druga, publikacja prezentująca realizację procesu w SP 41, LOZOI, SP 5 i LO VII oraz podsumowująca cały proces wraz z rekomendacjami dotyczącymi wspierania samorządności uczniów i realizacji budżetów partycypacyjnych dostępna jest TUTAJ.
LAS- laboratorium aktywności i samorządności w mediach społecznościowych:
fanpage projektu LAS- laboratorium aktywności i samorządności na portalu facebook.
Insta – profile projektu LAS – laboratorium aktywności i samorządności prowadzone przez uczniów
LO V : love_las_2022
SP 41: lasowe41
We współpracy ze Instytutem Socjologii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szkołą Podstawową nr 7 im. Heleny Raszki w Szczecinie, V Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Asnyka w Szczecinie, zrealizowaliśmy badania jakościowe dotyczące samorządności w szkole. Opublikowaliśmy raport z badań jakościowych o samorządności w szkole, część pierwsza. Badania jakościowe kontynuowaliśmy we współpracy ze Szkołą Podstawową nr 41 z Oddziałami Integracyjnymi, Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi w Szczecinie, Szkołą Podstawową nr 5 im. Henryka Sienkiewicza w Szczecinie, VII Liceum Ogólnokształcącym. Przeprowadziliśmy badania ilościowe nad samorządnością.
Zapraszamy do zapoznania się. Raporty z badań ilościowych i jakościowych nad samorządnością.
W ramach projektu „LAS- laboratorium aktywności i samorządności” opracowaliśmy materiały edukacyjne dotyczące samorządności w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Scenariusze lekcji o samorządności:
tryb lekcji stacjonarny
Scenariusz lekcji o samorządności dla klas IV, V i VI szkół podstawowych.
Scenariusz lekcji o samorządności dla klas V, VI tryb lekcji online
Scenariusz lekcji o samorządności dla klas VII i VIII, tryb lekcji online
Amanita i leśne dzieci. Z myślą o dzieciach uczęszczających do klas I-III szkół podstawowych i ich zaangażowaniu stworzyliśmy bajkę, której bohaterowie wspólnie działają w ważnej dla nich sprawie. Bajka jest wydana w formie Teatru Kamishibai.
Pracujesz z dziećmi i chcesz przedstawić tę bajkę? Wypożyczamy bajkę i teatr kamishibai. Napisz do nas na biuro@polites.org.pl.
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.